Recensie Altijd vluchten van Diane Kooistra

• Home
  • Nieuws
  • Recensie Altijd vluchten van Diane Kooistra

Altijd vluchten is de tweede historische roman van Christine Linneweever en ze neemt ons mee naar het Amsterdam van 1820. De hoofdpersonen zijn Andries en zijn zusje Louwina, zij zijn uitgekozen om vanuit de Jordaan naar de kolonies in Drenthe te verhuizen. In de geschiedenisboeken staat dat de Maatschappij van weldadigheid dorpen stichtten in Drenthe waar arme mensen landlopers en bedelaars werk, school en huisvesting kregen. In de praktijk waren de bewoners eigenlijk een soort gevangenen die onderworpen werden aan strenge regels en beperkingen. Voor een laag loon hard werken en waar ze te maken kregen met beloftes die anders uitgelegd zouden worden. Ze moeten opnieuw zien te overleven maar voor ze gewend zijn komen ze in grotere avonturen terecht.

Christine Linneweever weet dit schrijnende verhaal uit onze Vaderlandse geschiedenis te vertalen naar het verhaal van Andries en zijn familie. Ze maakt het grote verhaal klein en persoonlijk. Ze heeft echt de sfeer van de tijd van toen weergegeven. Door de levendige beschrijvingen van kleding, omgeving maar ook van de gevoelens van onmacht en honger en oneerlijkheid is het een boeiend verhaal om te lezen. Ze kan echt in het rijtje van Thea Beckman, Rob Ruggenberg en Simone van der Vlught.

De acties en reacties van Andries en Louwina lijken bij hun leeftijd te horen, ze nemen niet alles als zoete koek aan en proberen er het beste van te maken. Een vader die drinkt en een moeder die ziek is, Andries probeert de zorg voor zijn zusje op zich te nemen maar neemt het daarnaast ook voor zijn ouders op. Een kind dat niet echt kind kan zijn.

Ook de kloof tussen arm en rijk is heel herkenbaar. De avonturen waar ze in terecht komen zijn spannend en soms onverwacht. Dat maakt van dit boek echt een mooi jeugdboek dat uitnodigt om nog meer te lezen en te leren van de geschiedenis van ons eigen land.